Permanente kerstkaart - Reisverslag uit Norrtälje, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu Permanente kerstkaart - Reisverslag uit Norrtälje, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu

Permanente kerstkaart

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

08 Januari 2010 | Zweden, Norrtälje

De reis begint om 04.15 op dinsdagochtend 22 december. Alles is al ingepakt en zit in de auto. Om 5.00 rijden we Amersfoort uit. Hoewel er de nodige sneeuw is gevallen en er zelfs ijzel is voorspeld kunnen we goed doorrijden en zijn we rond 14.00 al in Kiel.
We trotseren de kou en sneeuw en gaan de stad in. Het is er gezellig met al die kerstkraampjes. Na een kop soep, glühwein, sokkenwol en een nieuwe trui gaan we terug naar de auto. We wachten nog bijna een uur voordat we kunnen inchecken. We rijden de boot op. Er zijn niet veel andere passagiers. Mijn vader herstelt nog van de Mexicaanse griep, hij gaat naar bed.
Mijn moeder, Marten, Marije en ik verkennen de boot, en bekijken de winkel. We vinden zowaar een plek waar het niet verboden is eigen meegebrachte etenswaren te nuttigen.
De afvaart bekijk ik samen met m’n zus aan dek. Het sneeuwt, en het is donker. Raar om nu weer te varen. Tot nu toe ben ik alleen tijdens zomermaanden in Zweden geweest.
Met z’n allen vallen we aan op ons avond eten. Mama heeft voor allerlei lekkere dingen gezorgd; borrelworstjes, crackers, verschillende soorten kaas etc. Zelfs de wijn ontbreekt niet. Een heerlijke start van de kerstvakantie.

Het huisje waar we de vakantie doorbrengen ligt ongeveer 50 km boven Stockholm: Norrtälje.
Na een heerlijk ontbijt buffet op de boot, rijden we rond 9.00 Göteborg in, en kort daarna weer uit.
De wegen zijn voor een groot deel schoon geveegd, en met zand bestrooit. We drinken warme chocolade langs de kant van de weg, met heet water van de boot. Er ligt hier minsten 20cm sneeuw overal. Prachtig. We doen onderweg boodschappen. In Zweden wordt kerst vooral de avond van de 24ste gevierd. Dus morgen zijn de winkels ’s middags dicht.
Een groot deel van de rit rijden we over 80 km weg. Voorbij rijdende auto’s spatten veel gesmolten sneeuw op. De ruitenwissers maken overuren, en de vloeistof raakt snel op. Op het tankstation blijkt dat iedereen daar last van heeft. Ruitenwisservloeistof wordt per 5 liters verkocht en overal staan emmers en wissers klaar in vorst vrije kasten, zodat automobilisten hun ramen kunnen wassen. Als het rond 14.30 donker wordt, wordt het moeilijker rijden met het licht van tegenliggers die het zicht belemmeren. Maar uiteindelijk bereiken we onze bestemming. Met vereende krachten pakken we de auto uit en eten we een late avondmaaltijd.

Het vakantiehuisje heeft een woonkamer, een ruime keuken en badkamer op de begane grond. Op de eerste verdieping staan een vijftal bedden, en zelfs een kinderbedje. Het huisje, vroeger een zagerij, maakt deel uit van een heel stel huizen en stallen die vroeger tot een grote boerderij behoorden.
Tijdens de vakantie brengen we veel tijd buiten door. Het is prachtig. Alles is bedekt met een flink pak sneeuw, zodat we het gevoel hebben permanent in een kerstkaart te zijn. Samen met Marten en Marije doe ik een poging een iglo te bouwen, de hoeveelheid sneeuw vraagt erom. Helaas is het meestal zo koud buiten dat de sneeuw niet plakt, ver komen we niet.
Met deze hoeveelheid sneeuw is wandelen er niet echt bij. In Norrtälje hebben we nieuwe langlaufskies, nieuwe schoenen en stokken gekocht. We skiën veel.
Tijdens een dagje Uppsala brengen we de meeste van mijn verhuisdozen naar m’n toekomstige kamer. Er is niemand op de afdeling, maar het bedrijf dat in het zelfde pand is gevestigd is zo vriendelijk me daar m’n dozen op te laten slaan!
Nu we zo dicht bij Stockholm zijn, wordt ook die stad niet overgeslagen. We brengen een bezoek aan NK, een soort Bijenkorf, en wandelen door het oude centrum. M’n moeder en ik zijn er al eerder geweest, als eind-examen cadeau. Leuk om hier weer te lopen, het ziet er anders uit met al die sneeuw. Wandelen is een hele uitdaging omdat de meeste sneeuw is vastgelopen tot ijs. Maar ook hier zijn de meeste straten goed geveegd, en met grind bestrooit. De middag brengen we door in het Vasa-museum. Hier is een groot vlaggenschip uit 1628 tentoongesteld. Het schip zonk tijdens haar eerste reis. In 1961 werd het schip geborgen. Door het lage zoutgehalte van het water is het schip in goede staat. Het is nu helemaal gerenoveerd en werkelijk adembenemend (www.vasamuseet)!
Ondertussen is het buiten donker geworden. We lopen terug naar de auto. Dat blijkt nog een heel eind te zijn, en best fris met -15C.

Later in de week worden we op de koffie gevraagd bij de eigenaren van het vakantiehuisje. Om 14.30 eten we Zweedse appeltaart met vanille saus. In de schemering zien we een ree vanuit het keuken raam. Wat een omgeving! De eigenaren vertellen over hun bedrijf, een hondenhotel. Ze jagen ook op het wild in de omgeving. Leuk om hun verhalen te horen.
Oud en nieuw voelt een beetje raar. Het is fijn om met m’n ouders op vakantie te zijn. Een prettig springplank voor mijn komende tijd hier. Het is de laatste avond samen! Midden in het bos steken we ons vuurwerk af. Er is geen ander vuurwerk te zien. Het is verbazingwekkend licht, door de volle maan en de reflectie van de sneeuw. Voldaan gaan we naar bed.

De volgende ochtend staan we zoals gewoonlijk rond 9.00 op. Het is een prachtige ochtend en de zon overlaat het besneeuwde bos in licht. We maken nog een heerlijke langlauftoch.
We hebben een warme lunch en vertrekken daarna naar Uppsala.
We vinden het hostel en ik haal mijn sleutel op. De eerste twee weken breng ik door in een appartement voor extended stay. Ik kan pas 18 januari naar mijn nieuwe kamer.
Het galgenmaal is een broodmaaltijd in de keuken van het hostel. Dan is het tijd voor afscheid
Ik kijk erg uit naar mijn studietijd hier. Ik heb zin om in de Zweedse cultuur te duiken, nieuwe mensen te ontmoeten en weer te studeren. Toch is afscheid moeilijk, ik zal mijn familie pas over een half jaar weer terug zien. Nu ja, zien? Ik heb altijd nog skype!

• 13 Januari 2010 - 15:34

Jasper:

Hey Janna,
    Klinkt leuk zo de eerste stappen richting het zweedse. Ben benieuwd naar alle verhalen.
    Groeten,
    Jasper

• 21 Januari 2010 - 12:32

Sanne:

Hoi Janna,
    Wat leuk om zo toch op de hoogte te blijven van al je belevenissen. Het klinkt in ieder geval alsof je het goed naar je zin hebt! Succes met je vakken en veel plezier in het Zweedse studentenleven. Heb je al een leuk koor gevonden???
    Liefs, Sanne