Hoe vier je Pasen in Uppsala?! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu Hoe vier je Pasen in Uppsala?! - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu

Hoe vier je Pasen in Uppsala?!

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

13 April 2010 | Zweden, Uppsala

Vandaag 2 elektriciens over de vloer. Ze komen m’n deurbel repareren. Ik heb er eindelijk maar eens melding van gemaakt, net als mijn kapotte lamp (nu een nieuwe) en een kapot slot (ook gerepareerd). Ter ze van de voordeur naar m’n kamer lopen en vica versa, om uit te vogelen wat er niet werkt, wordt er van mij verwacht dat ik voor m’n tentamen leer.
Dat gaat dus voor geen meter. Dus neem ik m’n favoriete hobby maar weer op: soggen (studie ontwijkend gedrag). In het zonnetje, in m’n raam, schrijf ik weer een verslag. Ik jaag een hommel uit m’n raam, en bekijk de bezigheden van de vrijwilligers die de provisorische etalage vd 2e handswinkel opnieuw inrichten.

Het is lente! Ongelooflijk maar waar! (soms twijfelt de lente en hebben we een dag lang natte sneeuw) Strak blauwe lucht en 12C. De Sneeuw is bijna weg, alleen in de berm ligt af en toe nog wat, maar na een paar mooie dagen is dat ook weg. Echt zonnebrillen weer!
Met Pasen een week vrij gehad. Ik ben met vrienden naar een cabin gegaan. Het ligt in een natuurgebied, ten zuiden van campus. Ondanks het mooie weer lag er nog zo’n 20 cm sneeuw, en was het ontzettend nat in het bos. Maar we hebben ’s avonds gebarbecued en de volgende ochtend in de zon ontbeten. De cabin is van alle ‘gemakken’ voorzien. Houtkachels, borden, mokken, bestek, 3 stapelbedden, hout-gestookt fornuis, tafel, stoelen, een schuur met brandhout en een schijthut! We hoefden alleen een slaapzak (geleend) en eten mee te nemen. En zorgen dat je onderweg niet in het water valt, natuurlijk.
Paaszondag heb ik met de andere achterblijvers gevierd. Samen met een Duitse Erasmus student, Annette, een uitgebreide brunch georganiseerd. Kassler, zelfgebakken paasbrood, knäck, 70 eieren etc, etc. We hadden mensen gevraagd om zelf wat lekkers mee te nemen voor bij de koffie. De brunch breidde zichzelf uit tot we om 18.00 na, eieren zoeken, eten, spelletjes spelen, eten, buiten zitten, kletsen, eten en drinken het toch eindelijk voor gezien hielden. Heerlijk!
2e paasdag uitgeslagen, gelezen en hout gesneden. Dinsdag het serieuze werk weer een beetje opgepakt, niet overdrijven natuurlijk! Woensdag ben ik naar Stockholm geweest, met Thijs (Wageningen) en Alena (Duitsland). We hebben Skansen bezocht, hebben door Gamla Stan gewandeld, ijsje gegeten, Nobelmuseum, gepicknickt naast het Koninklijk paleis en museum over middeleeuws Stockholm bezocht. (Frihet är da bästa ting)
Rest van de week heb ik wat gerommeld, gewerkt, en gerelaxt. Zelfs als het bewolkt is voelt het met 10C nog steeds als lente.
Zondag van het mooie weer genoten door een 15 km wandeling te maken. De Eriksleden loopt van de kathedraal in het centrum naar de oude kerk in Gamla Uppsala. Dat was echt de moeite waard. De route loopt langs de rivier door het centrum, via de buitenwijk naar het natuurgebied ten noorden van Uppsala. In Gamla Upssala is een museum, een openlucht museum en een restaurant waar ze naar verluid bier in Vikinghoorns serveren.
Gistermiddag had ik les, en ik moet dus nu eigenlijk studeren voor mijn tentamen van morgen. Gelukkig is het niet veel, en niet zo lastig.

De deurbel gaat, de 2e handswinkel vrijwilligers kijken tevreden naar het resultaat van de herschikking. Het is lente! Het is tijd voor lunch in de zon.

  • 02 Mei 2010 - 18:47

    Mama:

    Heb je onder het dalahast de verdronken fiets nog zien liggen die in december op schaatsles zat?

  • 04 Mei 2010 - 11:15

    Oma Barel:

    Ik lees met veel genoegen je verslagen en ik denk dat je een hoop ervaringen opdoet. Geniet er van ! Ik ben ook in zweedse sferen want ik kijk naar Wallander en lees de boeken van St.Larsson !
    Groetjes, Oma B.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

"Ga ver op reis, gij wordt alleen gehinderd door 's werelds lot, als uw geest geen verre reis verstaat"

Actief sinds 02 Jan. 2010
Verslag gelezen: 521
Totaal aantal bezoekers 28145

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 04 Juli 2012

MSc Thesis Kopenhagen

22 December 2009 - 30 Augustus 2010

Erasmus uitwisseling

Landen bezocht: