Papa & Mama - Laatste week Racka – Verhuizen - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu Papa & Mama - Laatste week Racka – Verhuizen - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu

Papa & Mama - Laatste week Racka – Verhuizen

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

31 Juli 2010 | Zweden, Uppsala

Verhuizen? Ja, echt verhuizen.
Al aan het begin van de zomer (juni) ben ik begonnen met inpakken. Klinkt als een serieuze verhuizing, en dat voor een Erasmus student. Tja.
Omdat de papa&mama-taxi in december zo lief was een stuk of 5 verhuisdozen naar Uppsala te rijden, geeft dat te denken voor de terugweg. De oplossing: de papa&mama-taxi!
M’n ouders zijn deze zomer met hun nieuwe (opgeknapte 3e hands) caravan in Zweden op vakantie. Gelukkig voor mij, geeft dat extra ruimte in het familie busje voor spullen van dochterlief.
‘Kan er nog een doos extra en een paar ski’s bij?’
‘Ja, dat moet wel lukken.’
Dus de doos en ski’s van 2 mede-Wageningers stonden naast m’n eigen verhuisdozen ongeduldig te wachten.
Inpakken was opnieuw lastig. Wat heb ik nodig voor mijn Finland-reis? Wat voor het weekje kamperen met pa&ma? Wat moet mee naar Roemenië? En wat is zwaar en onhandig? Ten slotte had ik nog de vraag: Wat wil ik voor eigen export nog meenemen? Resultaat: het is de helft van de vakantie behelpen (de andere helft ook, maar dat heet reizen).

Op 18 juli is het zover. De dag waar m’n dozen en ik naar hebben uitgekeken. Na een hele dag ongeduldig herinpakken, ‘schoonmaken’, opruimen, boodschappen doen en koken, zi ik rond 16.00 het indrukwekkende gevaarte langsrijden. Een zilvergrijs-mazda-busje-met-een-rode-kano-en-een-gele-kajak-en-een-dubbel-asser-polar-caravan-erachter-combinatie is op zoek naar een parkeerplek.
Op hetzelfde moment gaat de bel: buddy & vriendin Antje en haar moeder komen afscheid nemen en sleutels droppen. Ik loop met ze mee naar beneden. 10 minuten later het fijne weerzien met m’n ouders en de ontmoeting van mensen achter de verhalen. Antje – m’n ouders, broertje en zusje; Familie – Antje. De een arriveert, de ander vertrekt.
Na een hoop knuffels laat ik m’n ouders m’n gebouw, afdeling en kamer zien. Van buiten ziet het er heel anders uit dan afgelopen dec. En binnen is als het land achter de spiegel (skype/webcam dan).
Ik begin me te realiseren hoe vreemd het voor hun moet zijn. Het is voor mij doodnormaal om op de fiets te springen en even bij de 2e ica wat missende boodschappen te doen. M’n ouders hebben noch de fiets, noch de route, noch de ica ooit gezien. Ik vind het leuk om dit eindelijk te kunnen delen.
We kijken foto’s, kletsen, eten taart (rabarber/bosvruchten improvisatie), drinken thee, bier, limo, ice-tea en eten gebraden rendiervlees uit de oven met aardappels met dille en lekkere groenten. ‘Ruilen voor een fles goede wijn voor erbij?’
Maandag uitgeslapen en een halve dag in Sigtuna (oud- stadje 40km zuid) rond gewandeld na een rondleiding over de SLU campus. ’s Avonds aan het meer Mälaren bij Gottsunda neergestreken, gezwommen en gebarbecued.
Dinsdag zijn Marten en papa op de fiets naar Gamla Uppsala gegaan. Terwijl zij zich tussen de oude grafheuvels en in het museum vermaakten, zijn m’n moeder, zusje en ik het centrum onveilig gaan maken. Dat dagje uit werd zowel een toeristische rondleiding als een lekker dagje statten.
Woensdag koers gezet naar Mora. Onderweg natuurlijk bij Avesta gestopt waar het grootste dala-paard ter wereld staat. In de volgende 6 dagen van het kamperen genoten. We stonden op een pracht plek aan het Siljan meer. Met uitstapjes naar het berenpark in Orsa, de paardjes fabrieken in Nusnäs en Farnäs, een auto tocht rond het meer en vooral ook lezen, houtsnijden, kanoën, houtsnijden, geinen met broertje en zusje, kanoën, water halen, ‘zwemmen’ en houtsnijden hebben we ons prima vermaakt.
Na een relaxt weekje stapte ik op di 27 juli om 10.32 op de trein naar Borlänge, en vandaar naar Uppsala.
Thanks pap & mam! Super om lekker een weekje samen met jullie op pad te zijn. Even wat socializing tijd inhalen!

In augustus ga ik een zomervak volgen: Grassland Ecology. Van 9 tm 23 aug. zit ik daarvoor in Roemenië. Het plan is om 30 aug. terug naar NL te vliegen.
Omdat ik niet veel zin had om voor 2 weken een hele maand huur te betalen ben ik gaan zoeken naar een alternatief.
Atefeh, PhD-student uit Iran, had ik ontmoet tijdens Molecular Ecology (jan-maart). Ik heb met haar en haar moeder, in juni een boottocht over Mälaren naar slott Kloster gemaakt. In aug zit ze voor een conferentie en vakantie bijna 4 weken in Australië.
In ruil voor het water geven van haar onderzoeks-planten, mag ik in haar appartement bivakeren. Erg fijn!
Het is in lila Sunnersta, bijna 10km naar het zuiden. Nog voorbij de SLU campus. Een kamer, met eigen keuken en badkamer!
Dus ik heb 2 dagen gespendeerd in inpakken, oppakken en uitpakken. En natuurlijk schoonmaken van m’n kamer op Rackarberget. Na 40 km is alles op 1 dag met de fiets verhuist, dus nog 1 dag om te schrobben.
Het voelt raar om uit Racka weg te gaan. De eerste verhuizing waarvan ik weekt dat ik er niet terug kom. Na een half jaar voelt het als thuis. Maar ik ben toch nog een maand in Zweden. Vreemd.
Ik ben blij dat het droog is gebleven. Het weer krabbelt wat op na 1½ week druilerig en fris weer (in een overigens zeer warme zomer). Tijdens mijn hele tijd hier, is het weer eigenlijk erg goed geweest. In de winter was het droog, alleen slechts koud. In de lente hebben we een paar buitjes regen en sneeuw gehad. Heel juni was prachtig! Nog nooit zulk warm weer gehad in Zweden… Hoop dat ik nog wat lekker zonnige dagen krijg.
Het is inmiddels 23.30, 17C & wind. Het is zowaar echt donker! Ik ga maar naar bed.
Tot over een maand!!!


  • 05 Augustus 2010 - 09:15

    Sara:

    Ha Janna! Heel veel plezier nog de laatste maand in Zweden! En geniet van Roemenie!!
    Wij zijn net terug van een toeristisch rondje NL en België. Baloe en Bagera hebben het overleefd 10 dagen zonder ons... Maar net natuurlijk ;) en komen op het moment óók nog eens aandacht tekort :p.
    Groetjes Sara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

"Ga ver op reis, gij wordt alleen gehinderd door 's werelds lot, als uw geest geen verre reis verstaat"

Actief sinds 02 Jan. 2010
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 28125

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 04 Juli 2012

MSc Thesis Kopenhagen

22 December 2009 - 30 Augustus 2010

Erasmus uitwisseling

Landen bezocht: