Beloofd is beloofd! Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Janna Barel - WaarBenJij.nu Beloofd is beloofd! Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van Janna Barel - WaarBenJij.nu

Beloofd is beloofd! Riga

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

10 April 2010 | Letland, Riga

De melk moest op, dus ik ben pannenkoeken aan het bakken. Als ik dan toch in de keuken moet wachten kan ik net zo goed van de nood een deugd maken en maar eindelijk dat langverwachte reisverslag schrijven. Met 1 pan op het vuur en een kom beslag, moet ’t wel lukken. Bovendien ben ik na afgelopen pancake-dinner bijna een pro…
Hier komt ie dan, het langverwachte epistel over Riga!

2 Rederijen bieden cruises aan vanuit Stockholm naar steden aan de andere kant van de Botnische golf. Vikingline en Tallink Silja.
Net als veel andere uitwisselingsstudenten maken ook wij van de gelegenheid gebruik en boeken een reisje naar Riga. Voor amper €15.- 2 nachten op een boot! Wel een erg goedkoop hostel, dat je ook nog eens naar een andere hoofdstad brengt!

We vertrekken zaterdag 27 februari. ’s Ochtends bakken Angela (uit Duitsland) en ik muffins, en maken kruidenboter en pasta salade. Angelika en Isabella (beide uit Oostenrijk) gaan ook mee, maar zijn nog niet klaar met miepen (lees douchen, aankleden, inpakken ed)
Lichtelijk geïrriteerd verdelen we de laatste etenswaren en vertrekken om vervolgens net op tijd op het station te komen. Hier ontmoeten we ook het andere 4-tal dat mee gaat naar Riga.
In een uurtje brengt de bus ons naar Stockholm. Dit is goedkoper dan de trein (€9.- ipv 16).
Ik krijg onderweg nog wat toeristen tips van klasgenoot Axel, die eerder in Riga was en nu met z’n moeder naar Tallinn gaat.
Op de cityterminal in Stockholm schaffen we de nodige busstrippenkaarten aan. En, zoals dat gaat met een kudde schapen, doden we het tussenuurtje met een kop koffie (ik een ijsje, ben immers in Stockholm) bij de Burger King. Uiteindelijk vindt de kudde zijn weg weer terug naar de bushalte, waar we opstappen en via de buitenwijken van Stockholm naar de haven rijden. Laatste halte voor de boot naar Riga.

Het is altijd een machtig gezicht om zo’n grootte ferry te zien liggen. Tijdens de korte wandeling naar de voetpassagiersbrug blijkt dat de meesten nog nooit op zo’n schip of zo’n lange tocht hebben gevaren. Ons steden tripje is een heus avontuur!
Zonder problemen krijgen we de kaarten van onze hut. Gelukkig zijn ze niet zo streng met de online aangegeven leeftijdsgrens. De Portugezen, die meegaan, zijn nog geen 21. No problem.
Aan boord worden we verwelkomd door een Braziliaanse drumband. Tallink heeft er een Braziliaans carnaval van gemaakt, om zo tot april mensen te trekken. En omdat wij, studenten, nu eenmaal koopjes jagers zijn hebben we een speciaal programma voor een mooie prijs :)

Momentje, mijn 3e pannekoek is klaar (ham, kaas en ui), mmmm. Vierde erin, laatste ui en kaas. Nog even de schillen weggooien. Arg! Het zou mijn afdeling niet zijn als je niet eerst beide prullenbakken moet legen voordat je iets weg kunt gooien. Gelukkig lijkt wel iedereen, na 3 maanden, het begrip ‘afwassen’ te kennen. Goed Riga dus!

We hebben een 4 persoons binnenhut. De boot is nieuwer en zelfs iets groter dan wat er tussen Kiel- Göteborg vaart. Met winkel, eetzalen, sauna, kinderspeelplek, disco, verscheidene bars en een ‘theaterzaal’, zo blijkt op de ontdekkingswandeling.
Volgens mij heb ik een tik van de molen meegekregen, want ik moet en zal aan dek kijken bij de afvaart en aankomst! De andere meiden geven dat niet zo’n prioriteit. Ach, ik vermaak me prima met mijn camera en de zee.
We hebben genoeg eten en drinken meegenomen voor de eerste avond. Na een maaltijd van pasta salade gaan Angela en ik naar een presentatie over Riga, terwijl Angelika en Isabella gaan slapen!?
Met z’n allen vullen we de avond met winkels (2) bekijken, kletsen en borrelen in de hut. Rond 22.00 begin een Braziliaans carnaval in het theater. Veel dans, mooie kostuums, spetterend! Er is na de show gelegenheid om zelf te dansen op live muziek. We vermaken ons prima.

De volgende ochtend komen we om 9.00 aan. Even opletten, want in Letland is het een uur later! 10.00 dus eigenlijk. We hebben tot 16.00 (NL) de tijd, dan moeten we weer aan boord zijn. Tijdens de presentatie hebben we een plattegrond van Riga gekregen, wat mijn z/w uitgeprinte google maps overbodig maakte. Met de informatie van de presentatie en de tips van Axel hebben we een aardige route uitgestippeld.
Via het park kopen we eerst door een ‘art nouveau’ wijk, naar een hotel met panorama liften. Hoewel het grijs en heiig is, krijgen we zo een aardig beeld van de stad.
We bezoeken een Russisch orthodoxe kerk (prachtig), en het plein van de vrijheid. Uiteindelijk komen we in het oude centrum waar we nog een kerk bekijken.
We splitsen op. Angela en ik gaan ergens was eten (patrijspoot met groente, en aardappel pure, heerlijk) Angelika en Isabella gaan op jacht naar een nieuwe broek, en geven de voorkeur aan McDonalds.
Na het restaurant lopen we verder richting het station. Hier zijn ook de markthallen. Vijf oude loodsen helemaal gevuld met een permanente markt. Een loods voor vis, een voor kaas, vlees, brood etc. We willen graag wat lokale dingen kopen voor het avondeten en ontbijt. We worden niet veel wijzer van de gebaren en uitleg op onze vraag waar we geld op kunnen nemen, dus gaan we zelf opzoek naar een automaat. Niet veel verder kunnen we Letse Lats opnemen, om vervolgens de uitdaging aan te gaan van het aanschaffen van etenswaren in gebarentaal. De mensen spreken bijna geen Engels, en omdat ik nog Russisch nog Lets machtig ben wordt het praten met handen en voeten :). Uiteindelijk weten we brood, 2x kaas en een wordt te bemachtigen, en ook wat lokale snoepjes!
De tijd begint te dringen. Onderweg nog wat inkopen gedaan, van alcoholische aard. We hebben geluk en stappen met onze laatste Lats op de tram, die ons vlak bij de haven afzet.
Daar zien we een hijgende Angelika en Isabella. Ook zij hebben geprobeerd zoveel mogelijk te doen in de beschikbare tijd.
Aan boord ontmoeten we ook het andere 4-tal weer. ’s Avonds toch het winkeltje op de boot onveilig gemaakt, spelletjes gespeeld en nog eens dezelfde show bekeken onder het genot van meegesmokkelde zoutjes. Toch wel een apart publiek, wij zijn een van de jongsten…

De volgende ochtend van de boot naar de bus. We rijden door een nat, sneeuwend Stockholm naar de volgende bus, die ons naar Uppsala brengt.
Snel naar huis, douchen en dan naar Ultuna campus. Ik heb het college van vanochtend overgeslagen, maar het computerpracticum leek met toch wel nuttig. Het bleek echter een inhaalmiddag te zijn. Fijn. Met wat tegenzin toch maar een opdracht afgemaakt. Ik ga met de bus weer terug. ’s Avonds zit ik doodmoe maar voldaan bij m’n koorrepetitie, en daarna naar bed. Thuis!

• 15 Mei 2010 - 07:23

Mama:

Pannekoekenbakker gezocht voor ergens in september. Belangstelling? Of blijf je toch nog wat langer in het hoge noorden?