repetitie weekend 6-7 maart - Reisverslag uit Strängnäs, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu repetitie weekend 6-7 maart - Reisverslag uit Strängnäs, Zweden van Janna Barel - WaarBenJij.nu

repetitie weekend 6-7 maart

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

07 Maart 2010 | Zweden, Strängnäs

Hej, hej,

Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een reisverslag! Met twee tentamens, twee presentaties en drie verslagen binnen twee weken is het een beetje druk. Bovendien zaterdag weer repetitie voor Carmina Burana (http://www.youtube.com/watch?v=QEllLECo4OM). En een gasque (dinner) waar we met het koor optreden. Voor de geïnteresseerden hier ook een link naar het Russische stuk Kon (http://www.youtube.com/watch?v=ExBKkataNsk) en een Zweedse jungleboek (http://www.youtube.com/watch?v=_J4npb4NwjI) wat we beide aan het repeteren zijn.
Helaas heb ik nog niet echt tijd gehad om wat foto’s uit te zoeken. Die houden jullie tegoed, net als een verslag over Riga!
Veel leesplezier!

Kram
Janna

Repetitie weekend

Na twee keer afgewezen te zijn op auditie, zing ik weer in een koor! Snerikes nation heeft een gemengd koor (60 man) met een jonge dirigent. We zingen wel wat anders dan ik gewend ben: Jungle book, hardrock medley, snapsvisor (drankliederen), volksliedjes (lees Bellman & Alvén)
Samen met een meisje uit Nieuw Zeeland, en een Turkse jongen zijn we de enige buitenlandse studenten. En hoewel de repetities meestal in het Zweeds gaan, zijn mensen meer dan bereid om af en toe wat te vertalen. Het is prettig dat ze checken of je hulp nodig hebt bij uitspraak, ‘Of ik wel weet wat ik zing?’ ed.

6 en 7 maart was het zover: repetitieweekend, eigenlijk moet ik zeggen het jaarlijkse “körinternat”.
Om 6.30 opgestaan, douchen, snel laatste spullen inpakken. “Waar is mijn camera???” Na een kwartier zoeken gevonden op een plank; verscholen achter een doos koekjes, dus toch veilig terug gekomen uit Riga (dat verhaal komt nog).
Angelika komt boeken en papieren ophalen. We volgen samen hetzelfde vak, en ze heeft een paar colleges gemist. Ze kan met mijn aantekeningen werken dit weekend.
Moe en licht uitgedroogd haast ik me op de fiets. Gister (vrijdag) weer verjaardagen gevierd van andere uitwisselingsstudenten. Hoewel ik niet mee ben gegaan naar Värmlands nation, kon ik het Belgische bier van Janne (erasmus studente uit Gent) niet weerstaan.

Als ik om 7.50 op Snerikes aankom is er nog niemand te bekennen. Schrik! Ze hadden toch gezegd om 8.00 op Snerikes te verzamelen? Het is een repetitieweekend, waarom is er nog niemand? Na een telefoontje naar een koorlid, blijkt dat gewoon te zijn. De rest is aan de late kant. Ach, ’t is geen WSKOV waar commissie en bestuur rustig een halve dag aan het inpakken zijn. Voorzitter Ellen kon me de vorige repetitie niet vertellen waar we heen zouden gaan, of wat het programma is. Gelukkig wist ze wel te vertellen dat ik alleen beddegoed hoefde mee te nemen, dus geen slaapzak.
We blijken naar een soort hostel te gaan ong 150 km zw van Uppsala in de buurt van Strängnäs. Na 2 uur rijden we een besneeuwde landweg op. De boer is bezig om bomen te verwijderen. En aangezien de bus niet over boomstammen kan rijden, lopen we het laatste stuk door een Narnia-achtig landschap. Het scheelt aanzienlijk dat je niet een heel orkest hoeft te verhuizen!
Rondom het gebouw zijn paadjes in de ruim halve meter sneeuw gemaakt. Een ervan brengt ons naar de slaapruimten beneden (gebouw ligt op een helling). Iedereen schoenen uit, en zoek een bed!
Dit gedeelte blijkt een hostel te zijn met een gemeenschappelijke keuken en douches. We zijn de enigen. We repeteren en eten in 2 zalen en keuken op de bovenverdieping. Dit gedeelte blijkt ook als kerk te fungeren (geen dienst deze zondag).

De repetitie begint met de Zweedse versie van “hoofd, schouders, knie en teen”, wat stem- en articulatie-oefeningen. Er wordt niet veel aandacht besteed aan ademhaling, houding of klankkleur, ach…
Om 11 fika (koffie, thee, limonade, en koekjes), gevolgd door weer een repetitie, lunch om 13.00 (kassler lapjes, aardappelsalade) en weer repeteren.
Tijden de busrit ging er een corvee lijst rond, waarop iedereen moest intekenen. Ik mag ’s middags 10 kg aardappelen schillen en in plakjes snijden voor een soort aardappel-anders. We zijn met z’n tweeën en gelukkig is de keuken uitgerust met schiltrommel en slicer. Een eitje dus. ;-)
Als de repetitie om 17.00 wordt beëindigd worden de heren weggestuurd, inclusief de dirigent. De avond staat in het teken van hard-rock (dirigent Andreas = groot fan). De dames organiseren de activiteit. In dit geval een circuit. Ik help mee met het onderdeel: plaatje raden. De heren moeten aan de hand van een afbeelding raden wat de naam is van de artiest, of band. Groot succes!
De hele avond loopt iedereen verkleed en wel hard-rockers uit te hangen. (ja, ik heb foto’s!)
Het avond eten was een waar diner. Iedereen moest een nummer trekken voor de tafelschikking, de heren helpen de dames op hun stoel. Er wordt snaps ingeschonken. En we genieten van het voorgerecht: garnalen op een bedje van sla en een sneedje brood. De hoofdmaaltijd is kip, met aardappel-anders en salade. We sluiten af met een fruitsalade en slagroom.
Tijdens het eten, dat kon niet missen, werd er gezongen. Andreas roept iets, geeft de toon en het hele koor zet in. Dat is nog eens wat anders dan het ‘Aller Augen’.
“Waar is je map?” wordt me gevraagd. Ik had nog geen kans gehad contributie te betalen, dus heb nog geen map. Direct wordt er van twee kanten me een map in de handen gedrukt. Omdat het koor vaak optreed worden makkelijke vlotte nummers als repertoire genomen. Vooral veel snapsvisor (drankliederen). Dankzij de bladmuziek, ondanks de drank, kan ik aardig meezingen.
Elk lied wordt afgesloten met een proost. Eerst glazen klinken met de persoon links, dan rechts en tegenover. Je drinkt een slok, en dan dezelfde riedel in omgekeerde volgorde.
Het blijkt dat ze “Tourdion kennen”, maar ze zingen die wel braaf met een C#
Na mate de avond vordert worden de liedjes makkelijker (en valser) om af te sluiten met algemeen bekend gehum uit Ronja!

Tijdens het eten moesten de heren spex’ uitvoeren. Sketches die zang en een stage-dive moesten bevatten. Hilarisch!
Tot slot worden we door Andreas in groepen verdeeld; ‘Kiss, Europe, Guns ‘n’ Roses etc”. Om vervolgens de hard-rock medley te zingen. Dit zullen we ook op het aanstaande korenfestival gaan zingen! Inclusief de kleding natuurlijk, het blijft wel Zweden!

Aangezien een diner en een energieke zaterdagavond meestal een lamme zondag betekent, stelde de repetitie niet veel voor. Hoewel we nu de kans hadden de Russische tekst van het stuk “Kon” eens te beluisteren op youtube (lang leven internet overal en nergens).
Na de lunch gaan we inpakken en opruimen. Iedere stemgroep heeft zijn eigen taak. Om 14.00 zijn we zo goed als klaar en lopen we weer richting de bus. Er schijnt een lentezon. Het zal niet lang meer duren voordat de sneeuw smelt.

Moe ben ik om 17.00 weer in mijn kamer. Ik heb met een paar erasmus vriendinnen afgesproken om naar de sauna te gaan. Eerst Xander even bellen. Dan eten, daarna ontspannen! We kunnen als student hier gratis de sauna op het terrein boeken. En met al die sneeuw moet ik toch echt even een Ronja-gevoel waarmaken!




  • 19 Maart 2010 - 08:49

    Mama:

    Heerlijk om te lezen, al die andere gewoonten en gebruiken. Ook bijzonder vind ik het dat je Ronja overal in je leven tegenkomt. Vanaf je geboorte, je basisschool leeftijd, met als klap op de vuurpijl ons bezoek aan Astrid Lindgrens värld(1999),De tentoonstelling over de film in Amal, je emailadres en dus nu weer in het koor. . . , geweldig leuk, lieve roverdotter!Even de Ronja roep gedaan? Dat had ik in augustus 1988 allemaal niet kunnen bedenken. Dikke kus mama

  • 19 April 2010 - 12:45

    Marjan Bouwsma.:

    Hoi Janna,
    Leuk om je verhaal te lezen. Is dat een soort shanti koor waar jij nu op zit? Heerlijke LALliederen zingen?? Leuk. Is het Zweeds niet een erg moeilijke taal?ik ga nu ook nog je foto's opzoeken,want ik heb je al een poos niet gezien. Ben je erg veranderd? Geniet nog van je Buitenlandse ervaringen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janna

"Ga ver op reis, gij wordt alleen gehinderd door 's werelds lot, als uw geest geen verre reis verstaat"

Actief sinds 02 Jan. 2010
Verslag gelezen: 416
Totaal aantal bezoekers 28121

Voorgaande reizen:

01 Mei 2012 - 04 Juli 2012

MSc Thesis Kopenhagen

22 December 2009 - 30 Augustus 2010

Erasmus uitwisseling

Landen bezocht: