Dag 2 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Janna Barel - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Janna Barel - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Janna

Blijf op de hoogte en volg Janna

04 Mei 2012 | Denemarken, Kopenhagen

Kopenhagen 3 mei 2012

Vandaag is dag twee van m’n verblijf in Kopenhagen. Ik ben hier 2 maanden om experimenten te doen voor mijn tweede en laatste MSc thesis. De eigenlijke verplichte stage heb ik omgezet in een afstudeerproject. Samen met m’n studiegenootje en vriendin Janneke, ga ik een onderzoek doen met aardvlooien (flea beetles). Dat zijn kleine kevertje met springpootjes.
De kevers zitten op een aantal waardplanten. Er zijn kevers die Barbarakruid eten, terwijl dit voor de andere groep kevers giftig is. De eerste groep kevers is resistent tegen deze plant. Ik ga een competitiestudie doen, waarbij ik ga kijken welke van de 2 groepen kevers beter functioneert op radijs.

En terwijl mijn kamergenootje kiekeboe zit te spelen via skype, zal ik hier iets meer vertellen over de afgelopen 2 dagen. Na een succesvolle Koninginnedag, waarbij we geld hebben opgehaald voor de TripCie, stapten we met overvolle koffers en backpack de trein in.
Vanuit Utrecht gaat er ’s avonds een internationale trein naar Kopenhagen. Die nemen we. Na een hoop gezeul met de koffers, belanden we in een compartiment, welke we delen met nog vier mensen. Deze avond hebben we een bed. Onze volgende reizen maken we vanuit een slaapstoel. Dankzij een behulpzame jongen, liggen mijn koffer en rugzak snel boven in het bagagerek, en Janneke haar koffer onder een bed. We vermaken ons met een paar spelletjes en een boek lezen, totdat we om 22.30 toch maar naar bed gaan.
De treinreis lijkt een beetje op een bootreis; kleine ruimten, veel andere mensen, alles beweegt. Maar dit beweegt toch best veel, rammelt af en toe, of staat stil. Ik heb best lekker geslapen. Om een uur of 8.00 staan we op en lopen de wagon op en neer. Het is nog zeker 2 uur tot Kopenhagen. Onze coupégenoten verlaten een voor een de trein, en een beetje zenuwachtig zitten we te kletsen, te ontbijten en te fotograferen. Uiteindelijk komen we pas om 11 uur aan, op een prachtig groot en oud station genaamd København.
Strak blauwe lucht, een licht briesje en prima temperatuurje. We lopen langs Tivoli het station uit en nemen onze bagage mee naar de Touristinfo, waar we met een kaart in de hand weer terug worden verwezen naar de bagagekluizen op het station. 3 x 60 DKK armer, lopen we een half uurtje later richting de campus in het stadsdeel Frederiksberg. Op onze weg naar het Housing Department lopen we over een groene laan langs het water, waar we met onze meegenomen pasta salade lunchen.
Eenmaal op de campus vragen we aanwijzingen naar het juiste gebouw, want zo nauwkeurig is onze toeristenkaart ook niet. Niet verwonderlijk, zo blijkt, als we even later op een klein keien weggetje achter de oude universiteitsgebouwen het Housing Department vinden.
‘Let me guess, you come for Kattesundet 8-4” worden we verwelkomd door een aardige en doortastende dame. Onze “Yes, we do” wordt zonder meer voor waar aangenomen, en ze gaat gelijk op zoek naar de benodigde sleutels. Algemeen internationaal studentenadvies kan ze niet geven, maar er is wel internet in het appartement, en met een extra set beddengoed lopen we even later weer terug naar het centrum. We legen eerst onze rugzakken, waarnaar we via de tourist office, en het telestation met allebei een Deense sim-kaart op zak onze bagage ophalen.
Moe lopen we de drukke straten weer terug naar het appartement.

Het ligt echt hartje centrum; vier hoog boven een susibar en een discotheek. Gang door smalle trappen op…We waren best een beetje trots dat we onze bagage zover hebben gekregen. We willen nog even niet denken aan de terugreis…
Het appartement is een zolderverdieping. En het dak is dus scheef, maar ook de vloer, en de muur…Mooie houten vloer erin. Een simple en witte ikea inrichting. En als echt hoogtepunt: onze douce-wc. Stel je een caravan wc voor. Zo’n postzegel waar je ook in kunt douchen…Nou, dat dus, maar dan in het echt ; )
Het is even puzzelen, maar we komen er best uit met z’n tweeen. Omdat de gootsteen onder het schuine dak staat hebben we bedacht dat Janneke afwast, en ik droog. Want ik pas niet onder het dak. Tja, lange Nederlander in een oud Deens huisje…

Om een lang verhaal nog langer te maken: dag 2, na een goede eerste nacht slapen.
Vandaag hebben we een eerste afspraak om 10.00 op de vakgroep waar we ons onderzoek doen. Onderweg kom ik nog een oude bekende tegen van het NSK, die hier met z’n eigen koor op uitwisseling is. (jaha, ik ga vrijdag naar het concert, dat had ik thuis al gezien ; ).
De vakgroep zit in oude gele boerderijtjes rondom een klein hofje, waar een soort mini systeem tuin is gemaakt ten behoeve van vakken over botanie. Hier ontmoeten we Thure onze begeleider, en Stine een van de PhD studenten. Ze leiden ons rond door de gebouwen, kassen en werkruimten. We krijgen een sleutel, spreken onze plannen globaal door en krijgen de code van het alarm. We lezen buiten in de tuin onze artikelen, gaan samen met de groep lunchen en koffie (wij thee) drinken, bellen een Deense aardvlooien expert en we mogen zelfs de twee fietsen, van de vakgroep, lenen voor het weekend. We knutselen zuigbuizen en verzamelen een paar potjes. Gewapend met een goede introductie en met het insectennet van Thure vertrekken we weer om 17.00. We gaan eerst nog even een supermarkt verderop proberen. De eerste avond hebben we in het centrum een Netto uitgeprobeerd. Deze Netto, naast de vakgroep is wat groter.
Pff, Kopenhagen is wat fietsen betreft een soort Amsterdam, groot, druk, en je wordt zo van je sokken gereden. Na de eerst meters wennen we aan de fietsen, en kunnen aardig meekomen met de stroom, die de ruime fietspaden afraast.
’s Avonds eten we rijst, en kopen beneden bij de ijssalon ons toetje. We maken een avond wandeling door het centrum, om de buurt maar eens te verkennen.

Morgen (4 mei) is het hier een feestdag (gebedsdag). De meeste winkels zijn dicht, bussen rijden niet en erg wordt niet gewerkt. Gelukkig zijn we daar al, door diversie mensen op gewezen. We hebben besloten de 20 km lange tocht naar de veldlocatie maar te gaan fietsen. Om ter plekke wat geschikte planten te zoeken, en wat vangmethoden uit te proberen. Misschien zelfs wel op de koffie bij een oude bekende uit Uppsala, en ’s avonds netwerken bij het concert van Alphons Diepenbrock (uit Nijmegen) en Symfuni (partner orkest Kopenhagen). En het weekend…ach, zo lang hebben we nog niet vooruit gepland.

Janna

• 04 Mei 2012 - 11:06

Gerdien:

Janna, ik heb van iemand uit Israël gehoord dat er maar één aardvlooienexpert op de wereld is. Is dat die Deense kerel ;-)?

Veel plezier verder en groetjes aan Janneke!!

• 04 Mei 2012 - 14:50

Janna:

Hej Gerdien,
    ik denk het wel. Bijna alle literatuur over aardvlooien is van hem afkomstig. Hij heet Jens Kvist Nielsen, mocht je m willen opzoeken ; )
    Groetjes terug
    J

• 05 Mei 2012 - 17:43

Jeroen:

Nou mocht het hele afstuderen voorgoed mislukken dan kan je altijd nog schrijfster worden, leuk verhaal goed beschreven! Succes daar, grt Jeroen

• 06 Mei 2012 - 13:57

Mama:

Wat een heerlijk verhaal! Mag ik straks in de dakkapel slapen? Veel plezier daar en tot gauw. Liefs Mama

• 22 Mei 2012 - 06:36

Anne:

Hey Janna,
    Klinkt erg leuk daar, het leven in Kopenhagen. Leuk uitzicht h1e, vanaf de ronde toren. veel plezier daar! Leuk om vanuit China te lezen over studeren in Kopenhagen :)

groetjes, Anne